1 en 2 november - Reisverslag uit Nootdorp, Nederland van Fred en Edith - WaarBenJij.nu 1 en 2 november - Reisverslag uit Nootdorp, Nederland van Fred en Edith - WaarBenJij.nu

Door: edith

Blijf op de hoogte en volg Fred en Edith

04 November 2013 | Nederland, Nootdorp

1 en 2 november

Vandaag reizen we terug naar Amsterdam. Om twaalf uur worden de koffers opgehaald en om een uur reizen we naar het vliegveld. We beginnen de dag als gewoonlijk met een lekkere douche en een ontbijtje. Iedereen is al in het ontbijtrestaurant aanwezig en heeft zich voorbereid op de lange reis die gaat komen.

Na het ontbijt gaan we nog even langs de winkels en kopen twee mooie zijden kimono´s. Leuk voor thuis. Van het vinden van een lawaaihemd is nog steeds geen sprake. Wie weet, komen we op het vliegveld nog iets tegen.

Terug op de kamer stoppen we nieuwste aanwinsten in de koffer en sluiten deze definitief af. Ook de handbagage staat klaar voor vertrek. Nog een laatste mailtje en dan is het tijd voor een kopje koffie of thee. Op het koffieterras in de winkelstraat zitten Dorry en Theo en Teun en Alie al aan een bakkie. We schuiven wat stoeltjes bij en bestellen een lemongrassthee en een kop koffie. Heerlijk nog even zitten kletsen in de inmiddels al weer zo´n 35 graden. Op de terugweg naar het hotel kopen we nog een biscuitje en gaan de koffers halen. De kofferjongens volgen ons op de hielen en nemen de koffers van ons over. Ze worden in de lobby gezet. Langzaam wordt de groep kompleet en is het wachten op het transport. Aisia, onze gids van de afgelopen dagen, rijdt met ons mee naar het vliegveld. Ze geeft informatie door over de vluchttijden en geeft door dat we in Jakarta de bagage van de band moeten gaan halen opnieuw inchecken. Om half twee zijn we bij het vliegveld, in de verwachting dat we om 16.00 uur zouden vliegen. Maar dat was een misvatting. We konden de koffers pas om 16.00 uur inchecken en de boarding pas afhalen. De koffers worden wel gelijk doorgelabeld, ook dit was niet goed doorgegeven door Asiaworld. We zijn dus gewoon vijf uur voor vertrek gedropt op het vliegveld waar helemaal niets is. Op een paar houten banken zonder rugleuning en een toilet. Verder helemaal niets. En dan duren de eerste twee uren lang. De een voetbalt wat, een stel zit te kaarten met als tafel een koffer en weer anderen kijken een beetje naar de mensen die langslopen. We zijn blij als om 15.50 uur de incheckbalie opengaat en we onze boardingpas kunnen halen. De koffers zijn we kwijt en dat geeft ook wat ruimte.

Het allereerste eettentje wat we tegenkomen schieten we in om iets te eten of te drinken. De stoelen zijn lekker zacht en dat is wat anders dan de harde banken in de vertrekhal. Hier houden we het wel even uit en dat is ook nodig want het vliegtuig vertrekt pas om 19.00 uur. We lopen langzaam langs de winkeltjes in de richting van de gate en zien een winkel vol lawaai blouses. En warempel er zit er een bij die de goedkeuring kan wegdragen. Hij pas ook nog en hij is van een lekker stoffie. Iedereen moet even voelen natuurlijk. Dat dit nu mag lukken in het allerlaatste uur op bali. Horas, horas, horas.

We sukkelen door naar de gateruimte want heel veel winkels zijn er niet en we raken ook aardig door de rupia´s heen. We hebben een meevaller want de luchthavenbelasting van elk 40.000 rupia hebben we niet betaald. Kunnen we toch nog een deur intrappen met zo´n zes euro extra op zak. We zijn benieuwd als dit zich herhaalt in Jakarta want daar moeten we per persoon 150.000 rupia betalen en dat is tohc weer zo´n achttien euro bij elkaar. We zien wel.

We boarden en vetrekken op tijd. Direct als we aan boord zijn krijgen we een warme maaltijd, die niet heel erg lekker was. Wat plakrijst, Indonesische andijvie en wat kip in een sausje. Met wat sambal geven we er nog een beetje smaak aan.
Na twee uur vliegen komen we in Jakarta aan, het is hier een uur vroeger dan op Bali. De volgende vlucht moet vertrekken om 22.00 uur. We hoeven dus niet al te lang te wachten. Voor de verandering duiken we maar weer een koffietentje in en zitten daar kort want we zijn vooral benieuwd of we die 150.000 rupia moeten betalen. Als dat niet zo is dan kunnen we ons laatste geld hier nog uit geven. Ans en Inge staan bij de incheck bali en ook Theo en Dorry en Terry en Alfred sluiten zich daar bij aan. Die gaan betalen, dat is zeker. Wij lopen met Maria en Jan en de jongens door naar de boardingplaats en lopen door een laatste koffercheck. Het gaat nog steeds goed. Gniffelend komen we bij de paspoortcontrole en ook dat verloopt naar wens. Uiteindelijk komen wij de boardingcounter en daar worden we doorgestuurd naar de balie. Hier konden we onze luchthavenbelasting betalen.150.000 per persoon. Je kunt van alles zeggen maar wij hebben in elk geval niet in de rij hoeven te staan. Veel later komt de rest aanlopen. Stinkend nieuwsgierig natuurlijk of we er door zijn gerold. En dan moeten we toegeven dat wij toch ook hebben moeten betalen. Was leuk geprobeerd, want er gebeuren wel vreemdere dingen op het vliegveld, ja toch.

We kleden ons deels om in het winterkloffie maar lopen nog wel op slippertjes rond. De rest komt later wel. Plotseling horen we dat onze naam wordt omgeroepen. We moeten naar de balie terug. Er zou iets niet in orde zijn. Beide paspoorten worden opnieuw gecontroleerd en dan krijgen we ze terug. Een uitleg erbij? Welnee, vriendelijk glimlachen, de paspoorten aannemen en weer terug naar de wachtruimte.

We vertrekken uiteindelijk om 22.45 uur, we lopen wat uit in tijd. We zitten verdeeld door het toestel en sukkelen wat in slaap. Ondertussen gaan we terug in de tijd. Een uur voordat we in Abu dhabi landen worden we wakker, het is 05.00 uur. Er wordt een ontbijt uitgedeeld, nou ja, een broodje met een kopje thee. In Abu Dhabi wilden we graag de benen strekken maar dat ging niet door. In plaats daarvan komt er een groep van zo’n 20 schoonmakers aan boord en moeten hun werk doen terwijl iedereen rondloopt, rondhangt, de toilet gebruikt etc. Daar wordt je niet blij van en dat was van de gezichten af te lezen.

En dan komt de akela binnen, ze is van de Abu Dhabi douane en laat even weten wat ze wil. Iedereen moet gaan zitten, dat is lastig als je niet in de buurt van je plek bent maar resoluut wijst ze naar een plek en zegt “sit”, een jongman probeert nog heel voorzichtig te wijzen naar zijn plek achter in het vliegtuig en vraagt of hij naar de wc mag, nou dat mocht met gods gratie, maar dan wel weer gelijk terug. Ze raakt het overzicht kwijt want iedereen blijft lopen en haar aantekeningen achterop een foldertje helpen daar ook niet aan mee. Dus ze telt en ze telt en ze telt. Uiteindelijk verlaat ze het vliegtuig en is het wachten op een bevestiging om te mogen vertrekken. Ik verdenk haar er van dat ze hier invloed op heeft gehad. Het jonge hondengedrag heeft ze misschien wel willen afstraffen met een vertraging van een half uur. Ik weet het bijna zeker!.

De verwachte aankomsttijd op Schiphol is 09.54 uur. Dat is toch nog mooi op schema.

Van slapen komt er niets meer. De tijd wordt gebruikt door wat verslagen uit te werken, een spelletje te spelen en een filmpje te kijken. Nog een keer naar het toilet en om 07.00 uur Nederlandse tijd krijgen we nog een ontbijtje en dan wordt het tijd om ons op te maken voor landing. Het weer ziet er somber en grijs uit. De een wordt wakker, de ander trekt warmere kleding aan. Wij besluiten om ons pas om te kleden in de bagagehal van Schiphol. We moeten toch wachten tot de bagage komt. Maar dat gaat wonderlijk snel. Binnen enkele minuten komen de eerste koffers binnen en Alie en Teun vertrekken na afscheid te hebben genomen als eerste met in de sporen ome Ko en Annie.Wij hebben onze koffers ook bij elkaar, groeten iedereen die er nog is met de belofte dat we snel contact met elkaar hebben en lopen richting trein. De trein is er binnen een paar minuten en een half uur later stappen we het perron op in de richting van de tram. Het weer is grijs en het heeft geregend. Brrr. Dat is even een verschilletje van 25 graden. Ook de tram komt al binnen tien minuten. Om twaalf uur doen we de voordeur van het huis open. We zijn thuis, terug van een fantastische vakantie!!!!

• 05 November 2013 - 07:54

Gerard Mentz:

Ja was even afzien de terugweg naar Nederland. We vertrokken dezelfde dag als jullie uit Bali ( waar we 2 maanden waren ) alleen veel later. We gingen om 21.35 uur met een half uurtje vertraging met de KLM richting Singapore voor een tussenstop en vandaar meteen door naar Schiphol waar we 07.50 uur waren. Dus veel kortere vlucht als jullie, maar wel 24 uur onderweg van hotel tot ons huis. Momenteel heb ik nog steeds last van een jetlag en sta reeds om 04.00 uur op. Ja was een overgang betreffende het weer. Jammer dat we elkaar niet in Sanur zijn tegengekomen maar ongetwijfeld zien we elkaar hopelijk op de reünie. Tot dan......en dan praten we verder bij