20 oktober - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Fred en Edith - WaarBenJij.nu 20 oktober - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Fred en Edith - WaarBenJij.nu

20 oktober

Door: edith

Blijf op de hoogte en volg Fred en Edith

30 Oktober 2013 | Indonesië, Denpasar

20 oktober

We rijden door de omgeving van Bandung en zullen nog een nacht in dit Sukajadi hotel blijven. Vandaag zouden we naar de vulkaan Tangkuban Perahu gaan maar als we daar aan komen blijkt het percentage zwavel wat er hangt, na een eruptie van een paar weken eerder, te gevaarlijk te zijn voor een bezoek. Daarvoor in de plaats zullen we een theefabriek bezoeken. Ook het bezoek aan het paleis van de sultan gaat niet door omdat zijn vierde docht trouwt en de gehele omgeving is afgezet.
Het programma wordt wat omgegooid en we stoppen in Lembang, niet naar de bloemenmarkt, zoals daar beschreven stond maar naar een lokale markt. We hebben al heel wat marktjes gezien maar deze heeft weer haar eigen sfeer en karakter. Dat is toch wel erg leuk om te zien. Mensen met schitterende verweerde koppen, zittend tussen wat groente en fruit, wachten af wat de dag gaat brengen.
We spelen op een muziekdoosje gemaakt van bamboe en dat valt warempel niet mee en lopen richting van ons tijdelijke vervoermiddel om met een gepofte rijstkoek de reis voort te zetten.

We rijden langs de latexbomen die de grondstof leveren voor het maken van terpentijn en de kinineboom die zorgt voor de grondstof voor het maken van malariamedicijnen. De natuur heeft ook hier veel te bieden.

Vlak voordat we bij de volgende bestemming komen zien we theepluksters in het veld, vlak langs de weg. We willen er allemaal uit en wel meteen. Dit is leuk, wat mooi om te zien met markante koppen en een rieten punthoed op staan de dames in het veld en knippen met een zelf gefabriceerde theeplukschaar (handheggeschaar met daaromheen een plastic flacon om de blaadjes op te vangen) . We mogen het ook proberen. Het is een handigheid maar wat zijn we blij dat we dit van dichtbij hebben kunnen zien. Heel erg leuk.

Nog geen 300 meter verderop ligt onze volgende bestemming; de warmwaterbronnen van Ciater. Hier kunnen we heerlijk baden in de drie verschillende baden. De tegels om het bad heen zijn kokend heet dus moet je heel snel lopen of heel snel het water in, en dat is ook niet echt koud te noemen. Maar… als je eenmaal door bent is het heerlijk. Daarbij komt dat de bronnen op een heel rustig plekje liggen zodat je heerlijk kunt ontspannen. We genieten er allemaal zichtbaar van. Met een strakgetrokken huidje kleden we ons aan om te gaan eten.

We rijden terug naar het hotel waar we die avond nog zullen eten in de mall. We hebben eerder al een restaurantje gespot waarvan wij denken dat dit de stress die ons bezoek zal opleveren, aan zal kunnen. Die avond gaan we met een iets kleiner groepje eten en bestellen we zonder dat dit problemen oplevert, Het eten komt en iedereen krijgt wat hij heeft gevraagd. Tot dusver alles oke. De rekening komt, geen problemen te melden. We zamelen geld in want we hebben een totaalrekening gekregen. Theo gaat het geld brengen naar de kassa en komt met een sip gezicht terug. Het is niet goed, het is te weinig. Op een of andere manier was er een briefje van 10.000 aangezien voor 100.000, dus tekort. Met wat bijschaven komen we tot een totaal bedrag en kunnen we gaan.

Koffers inpakken en naar bed. Morgen weer vroeg op, we gaan naar Jogjakarta.